لوله فلکسی چیست

 لوله فلکسی چیست ؟

همه ی ما می دانیم که در هر پروژه ی ساختمانی،اعم از ساختمان های مسکونی،ساختمان های تجاری،ساختمان های درمانی و… سیم و کابل ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند،همانطور که می دانید، این سیم و کابل ها به صورت توکار و روکار مورد استفاده قرار می گیرند،بنابراین محافظت از آن ها در مقابل آسیب های ناشی رطوبت،خوردگی و…

یا آسیب های جدی تر و عمیق تر امری مهم و حیاتی تلقی می شود..محافظت از سیم و کابل ها با استفاده از روش ها و ابزار آلات مختلف قابل اجرا است؛لوله های فلکسیبل یکی از این ابزارآلات بوده که با نام عامیانه لوله های فلکسی و یا خرطومی شناخته می شوند.در ادامه به تعریف لوله فلکسی خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم لوله فلکسی را به صورت ساده و روان تعریف کنیم می توانیم این چنین بگوییم:”لوله فلکسی در واقع یک روکش محافظتی بوده که به منظور حفاظت از سیم و کابل های به کار رفته در سیستم های سیم کشی برق و شبکه در برابر خوردگی و سایر آسیب ها مورد استفاده قرار میگیرند.”ولی اگر بخواهیم این تعریف را به صورت کامل تر و جامع تر ارائه کنیم می توان اینگونه بیان کرد:

لوله های فلکسی به صورت کلی، یک کانال با سطح مقطع گرد بوده که معمولا از جنس فلز ساخته شده است.این لوله ها،لوله هایی فوق العاده انعطاف پذیر، سبک وزن و دارای طول زیاد هستند که وظیفه ی اصلی آن ها محافظت از سیم و کابل های به کار رفته در پروژهای عمرانی می باشد.”این لوله ها معمولا برای حفاظت از کابل هایی که در محیط های بیرونی قرار دارند(کابل های روکار)مورد استفاده قرار میگیرند.

همچنین گروهی دیگر از لوله های فلکسی،تحت عنوان لوله فلکسیبل هوا،جهت تخلیه و رساندن هوا در  سیستم های تهویه هوا و همچنین سیستم های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع می توان گفت لوله های فلکسیبل هوا معبر یا مسیر هایی هستند که برای تامین هوا،هوای خروجی و یا هوای برگشتی به کار برده می شوند.لوله خرطومی،کانال فلکسیبل،کانال خرطومی،Flexible Duct و… نام های دیگر لوله های فلکسی هوا هستند. برای آشنایی بیشتر با این لوله ها با ما همراه باشید.

انواع لوله های فلکسی:

در یک تقسیم بندی کلی،لوله ای فلکسی را به دو گروه،شامل لوله های فلکسی روکش دار و لوله های فلکسی بدون روکش تقسیم بندی می کنند؛در ادامه به توضیح این دو گروه می پردازیم.

لوله های فلکسی روکش دار:

لوله های فلکسی روکش دار،در واقع یکی از انواع لوله های خرطومی فلزی بوده که از یک روکش پلاستیکی PVC برخوردار است.استفاده از لوله فلکسی روکش دار در نصب دوربین های مدار بسته،از رایج ترین نوع مصرف این نوع از لوله های فلکسیبل به شمار می رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 3 =